Vier keer safari - Reisverslag uit iMbali, Zuid-Afrika van Elly Ros - WaarBenJij.nu Vier keer safari - Reisverslag uit iMbali, Zuid-Afrika van Elly Ros - WaarBenJij.nu

Vier keer safari

Door: PAM van Driel

Blijf op de hoogte en volg Elly

04 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, iMbali

Om half 6 ging de telefoon. Onze wake-up call. Om 6 uur moeten we weer present zijn. Het is nog donker als we wegrijden maar in zeer rap tempo wordt het lichter. Naast dieren die we al vaker hebben gezien lijkt het deze ochtend niet te gaan lukken. Maar dat is schijn. We worden gewaarschuwd dat de leeuw met haar 5 welpen op een bepaalde plaats is. Dus wij er naar toe. Ze hebben echter een afspraak dat er maximaal 2 auto’s in de buurt van de dieren mogen komen. Aangezien wij auto 3 zijn moeten we even wachten maar als we dan ook toestemming krijgen dan weet onze uitstekend vrouwelijke ranger een geweldige plaats te vinden. Op nog geen 5 meter afstand van de leeuw, die een zebra aan het verorberen is, parkeert ze de terreinwagen. Leeuw kijkt ons aan en gaat gewoon lekker door met het aan stukken trekken van de zebra. Even later spotten we zo’n 20 meter verder de leeuwin en haar 5 welpen. Wij er op af ! Ook daar staan we bijna op aaiafstand. Zo geweldig die beestjes over elkaar te zien dartelen. Ook de hyena’s staan op enige afstand te wachten tot zij aan de beurt zijn om het karkas nog verder van stukjes vlees te ontdoen. Als de leeuwin met haar welpen gaat verkassen naar het inmiddels aardig opengereten restant van de zebra gaan wij ook weer terug naar onze eerste staplek. Daar zet de ranger de auto vlak naast het karkas terwijl de leeuwin zich inmiddels tegoed doet aan de restanten. Ook de 5 welpjes spelen zijn er naartoe gekomen. Ze spelen samen op het kadaver en een paar proberen ook nog wat vlees te bemachtigen. Heel leuk gezicht. Daar kun je echt uren naar kijken. Uiteindelijk vertrekken we en gaan in een rivierbedding weer de picknicktafel opzetten en kunnen we kiezen uit thee, koffie of warme chocomel of frisdrank. Ook nu is het weer opletten geblazen maar wel een bijzonder gevoel. Midden in de natuur met de mogelijkheid dat ieder moment een olifant de hoek om kan komen. Om 9 uur zijn we weer terug en kunnen gelijk ontbijten. Alles hier staat in het teken van de safari’s. Vanaf het terras bij het restaurant worden we verwend met een paar neushoorns aan de overkant en olifanten en alle mogelijke anderen. Het is echt genieten hier !! Na het ontbijt naar onze kamer gegaan en Camemi is even in de zon gaan liggen en heeft nog een duik genomen in het zwembadje. Ik ben even op bed gaan liggen en uiteraard in slaap gevallen. Ging pas om half 2 lunchen daarna nog even geprobeerd om op de wifi te komen maar dat is echt heel slecht hierzo. Toen we nog even naar ons husje liepen voor we op safari gingen zaten er een helboel apen op ons terras. Toen ze ons zagen liepen ze hard weg maar een later kwamen er weer een paar terug. Wat een brutale vlegels zijn dat. Om half 4 weer op safari. Weer heel veel moois gezien maar niets wat we nog niet hadden gezien. Weer op een plek in het park het aperitief genomen en daarna terug naar ons onderkomen. Alleen maar even de tijd gehad om onze handen te wassen en toen op weg naar de boma waar we ons diner hebben gekregen. Het eindigde met zang van het personeel en aan het eind sloot Camemi zich aan bij het groepje personeel en toen besloten anderen ook om mee te doen. Was erg gezellig. Ik werd totaal verrast door een speech van Camemi, in het Engels, die me bedankte voor de geweldige reis die we samen maken. Toen kwamen de traantjes uiteraard. Aan het eind van de avond nog even geprobeerd om contacten te leggen via de wifi maar dat gaat ontzettend slecht. Wel iedereen kunnen zeggen dat we gingen slapen. Al met al was het weer een heel fijne dag.